Tuesday, November 19, 2013

Adik saya dah takda harapan?.. Itu hanya kata2 doktor



adik saya dah takda harapan itu hanya kata2 doktor 1


Adik saya yang semakin cerah & semakin berisi... (",)






Dah lama saya tak dengar suara adik saya... Last saya sembang dengan adik, rasanya 6 hari sebelum adik saya kemalangan.. Masa saya balik Chemor baru ni, saya sembang2lah dengan mak saya.. Tanya apa yang doktor cakap sebelum operate buang darah beku adik saya tu...






Rupa2nya dalam banyak2 yang doktor cakap, ada jugak terselit ayat yang Adik saya dah takda harapan.. doktor suruh panggil family2 yang jauh balik untuk tengok adik saya.. Mak saya cakap, time tu jugak mak saya meraung.. Yela.. doktor cakap camtu.. Doktor pun tak nak bagi apa2 harapan kan.. Takut kita nanti tak bersedia...






Tapi sesungguhnya itu hanyalah andaian doktor.. andaian seorang manusia.. hidup mati kita, Tuhan yang tentukan.. Bila dah sampai masa kita, ia takkan lambat or takkan cepat walau sesaat.. Memang kalau diingat kembali.. keadaan adik saya dekat bilik kecemasan tu macam dah nyawa2 ikan... bergantung sepenuhnya pada alat bantuan pernafasan...






Tapi itu namanya, umur dia masih panjang.. dia masih bernyawa... Alhamdulillah... Tapi inilah keadaan adik saya sekarang... terlantar atas katil.. terbaring... tak mampu buat apa2... minum susu ensure melalui hidung... tak boleh bercakap.. mandi, berak, kencing, semua diuruskan oleh isteri dia... Alhamdulillah adik saya dikurniakan seorang isteri yang sanggup susah senang bersama... Moga adik ipar saya akan sentiasa bersama adik saya hingga nafas terakhir...






Ohya, nak selitkan jugak pasal pertanyaan dari rakan blogger dulu pasal penerimaan parent saya bila tengok adik saya dalam ICU.. Yap, memang mereka sedih.. terkejut.. tapi mereka terima dengan redha... Mak saya dah tentulah menangis... Abah saya.. mungkin depan kami semua tidak mengeluarkan air mata, tapi di belakang kami... siapa yang tahu...






Bulan 12 nanti.. @ 10/12/2013.. ngam2 adik saya 6 bulan kemalangan.. InsyaAllah jika takda halangan, adik saya sekali akan dimasukkan ke bilik pembedahan.. Adik saya akan kembali dibedah untuk dimasukkan tempurung.. Ya Allah.. berdebar2 saya menunggu tarikh tersebut... Risau sebab lagi sekali akan melalui perasaan menunggu orang tersayang di luar bilik pembedahan....




Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.




adik saya dah takda harapan itu hanya kata2 doktor 2


adik saya dah takda harapan itu hanya kata2 doktor 3


tekan SINI untuk perkongsian bersama





No comments:

Post a Comment